Creatief (web)marketing-, reclamebureau de CONCEPTERIJ Creatief bureau die originele concepten bedenkt voor spraakmakende reclamecampagnes en merkwaardige marketingacties

Blijf altijd trouw aan je merk of dienstverlener - Merkwaardig creatief webmarketing-, reclamebureau de CONCEPTERIJ uit Zeeland

Blijf altijd trouw aan je merk of dienstverlener

Een ondernemer wil innoveren. Vaak worden nieuwe producten of diensten echter als onlogisch ervaren. Hoe speel je in op de beleving van je klant?   

De klant kiest voor jouw bedrijf, omdat zij een bepaald beeld van je heeft. Als je je koers gaat verleggen, is het ook de bedoeling dat de klant haar beeld aanpast aan de nieuwe realiteit. Dat gebeurt echter niet vanzelf. En wat je logisch vindt, is voor de doelgroep niet altijd even logisch. Het risico bestaat dat de klant niet meer precies weet waar zij het merk moet plaatsen, en dus ook niet meer weet waarom zij voor het merk moet kiezen.

Stakeholders

Het is cruciaal om bij een belangrijke koerswijziging ook bij de doelgroep te peilen of zij deze stap logisch en geloofwaardig vindt. Menige drukkerij is bijvoorbeeld ook succesvol media-advies gaan geven. Maar is het geven van social media-advies (wat gaat over een ander kanaal) ook nog logisch en geloofwaardig voor de klant?

Propositie

Als de doelgroep de nieuwe propositie logische en relevant vindt is de opdracht eenvoudig: goed en helder communiceren. Een meester in het naar de markt brengen van nieuwe extensies is natuurlijk Apple met de iPod en iPad.

Je zult daarbij wel op moeten passen dat je niet eindeloos doorgaat met nieuwe extensies, omdat je dan het risico loopt dat het merk verwatert. Het moet bij de doelgroep wel even kunnen bezinken.

Ruim driekwart van de Nederlandse bedrijven is de afgelopen drie jaar van strategische koers veranderd, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Marketresponse. In veel gevallen wordt de impact van zo’n verandering op het merk niet of onvoldoende meegenomen. Dat kan leiden tot een verlies in omzet. Voorkom dat in deze valkuil stapt.

Onlogische extensie

Als de doelgroep de nieuwe propositie echter niet logisch vindt, hebben we als ondernemer een behoorlijke uitdaging die we moeten beantwoorden met een aantal merkstrategische opties.

Optie 1: we zien af van de nieuwe propositie

De drukkerij die ook social media advies wil gaan geven, besluit toch om daar van af te zien. De inspanningen die het met zich mee brengt in competentieontwikkeling en het ombuigen van de perceptie van de doelgroep zijn groter dan de potentiële opbrengst. De drukkerij besluit om van deze marktkans af te zien en zich te blijven focussen op de bestaande business. Niet goed of fout, maar een weloverwogen beslissing.

Optie 2: wel nieuwe propositie, onder dezelfde vlag

De drukkerij die ook social media-advies wil gaan geven, gaat dit toch doen. Ook al vindt de doelgroep dit onlogisch. Deze strategische afweging betekent dat het merk zal moeten worden geherpositioneerd. Anders gezegd, het beeld dat de doelgroep heeft van de organisatie, zal moeten worden veranderd. De efficiënte drukker moet wellicht worden gerebrand naar de creatieve multimediaspecialist. Een operatie die veel verder gaat dan alleen een likje verf en een leuke campagne. Dit gaat over het herinrichten van je organisatie. Andere competenties, een andere mentaliteit, andere dienstverlening processen, e.d.

Optie 3: wel nieuwe propositie, onder een nieuwe vlag

De drukkerij die ook social media advies wil gaan geven, gaat dit toch doen. Ook al vindt de doelgroep dit onlogisch. De drukkerij besluit echter om dat niet onder de huidige vlag te doen, maar onder een nieuwe vlag. Dat betekent dat zij een nieuw merk in de markt wil lanceren en daarmee het risico uitsluit dat er schade wordt gedaan aan het huidige merk. Het grote voordeel is dat de ‘het niet logisch vinden’ vanuit de doelgroep niet hoeft te worden omgebogen. Het nadeel is dat er geen voordeel wordt behaald uit de huidige naamsbekendheid en dat er van nul af aan moet worden gebouwd aan een nieuw merk. Dit is een kostbare inspanning, waar veel geld en resources voor moeten worden vrijgemaakt.

Tip

Welke strategische optie ook wordt gekozen, het peilen van de perceptie van de doelgroep bij een koerswijziging is altijd cruciaal. Als je het logo blindweg op elke nieuwe propositie plakt, blijft het wellicht niet kleven bij de doelgroep.

Bron: Sprout

Delen via: Twitter | Facebook | eMail | LinkedIn

Reacties zijn gesloten.


Als (merk)waardig creatief off- & online reclamebureau met "mouwen opgestroopt" mentaliteit zijn we gespecialiseerd in o.a. marktanalyse, strategiebepaling, conceptontwikkeling, creatie, digitaal design voor (online) communicatiecampagnes / marketingacties, websites en mediaplanning.