Creatief (web)marketing-, reclamebureau de CONCEPTERIJ Creatief bureau die originele concepten bedenkt voor spraakmakende reclamecampagnes en merkwaardige marketingacties

Gezien bij merkwaardig creatief digitaal webmarketing-, reclamebureau de CONCEPTERIJ

Reclameverboden voor adverteerders

Er komt geen aanscherping van de reclameregels. Maar dat is volgens CMC en BVA ‘geen reden voor een feestje’.

Een krappe meerderheid van de Tweede Kamer heeft dinsdagmiddag voorstellen om te komen tot een verbod van reclame voor ‘ongezonde’ voedingsmiddelen gericht op kinderen afgewezen. Een eveneens krappe meerderheid stemde tegen uiteenlopende moties om alcoholreclame aan banden te leggen. CMC en BVA bond van adverteerders vinden dat het ‘een wake-up call moet zijn voor het bedrijfsleven moet zijn dat het noodzakelijk is verantwoord te communiceren en dat ook uit te dragen’.

Vanuit de oppositie – PvdA en SP, veelal gesteund door GroenLinks, D66 en ook ChristenUnie – werden in de Tweede Kamer pogingen gedaan om reclame via wettelijke maatregelen te beperken. Minister Schippers (Volksgezondheid) had zich er stevig tegen verzet. Dinsdagmiddag kreeg zij steun van de Kamermeerderheid, met name de regeringspartijen CDA en VVD, bijgevallen door gedoogpartner PVV. In nauwe samenwerking met het bedrijfsleven (voedingsindustrie/FNLI, en alcoholsector/Stiva,VIP) is het CMC (BVA, Vea en Spot) in politiek Den Haag de afgelopen weken rond het Binnenhof erg druk geweest om nieuwe reclameverboden te voorkomen. ‘Dat is gelukt. Maar dat is geen reden voor ‘een uitbundig feestje’, vindt Jan Schinkelshoek, voorzitter van het CMC.

Schinkelshoek: ‘Laat het bedrijfsleven zich met de uitslag van de stemming in de Tweede Kamer vooral niet rijk rekenen. Het is veeleer een wake up-call. Er is een brede stroming in de Kamer de reclameregels wil aanscherpen. Net geen meerderheid, maar voldoende groot om het niet te negeren. Het is aan bedrijven om dat signaal serieus te nemen. Wat het bedrijfsleven in elk geval moet doen, is goed, beter en vooral ook systematischer uitleggen wat het allemaal doet om uitwassen aan te pakken. Er bestaat ook veel onkunde en zelfs onbegrip over wat er allemaal gebeurt.’

Jan Driessen, voorzitter BVA: ‘Vrijheid van commerciële communicatie is een groot goed, maar kan alleen behouden worden als we als adverteerders onze verantwoordelijkheid vol nemen. Je als adverteerder precies houden aan de regels is dan niet meer voldoende. Je moet je ook gedragen naar de maatschappelijke normen. Veel adverteerders nemen die verantwoordelijkheid gelukkig ook. En de Stichting Reclamecode ziet streng toe op navolging van de zelfregulering. Maar laat deze discussie in de Tweede Kamer voor de anderen een duidelijke laatste waarschuwing zijn en een aansporing om elkaar (nog) harder aan te spreken op onverantwoorde vormen van communicatie.’

Bron: Adformatie

Delen via: Twitter | Facebook | eMail | LinkedIn

Reacties zijn gesloten.


Als (merk)waardig creatief off- & online reclamebureau met "mouwen opgestroopt" mentaliteit zijn we gespecialiseerd in o.a. marktanalyse, strategiebepaling, conceptontwikkeling, creatie, digitaal design voor (online) communicatiecampagnes / marketingacties, websites en mediaplanning.